Η οικογενειακή επιχείρηση ποιοτικών παιχνιδιών που από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 δίνει το «παρών» στην αγορά προτείνοντας το δικό της μοντέλο δημιουργικής απασχόλησης για τα παιδιά.
Σε κάθε εορταστική περίοδο το καταναλωτικό κοινό κατακλύζεται από τα διαφημιστικά μηνύματα για πάσης φύσεως παιχνίδια, τα οποία ασφαλώς απευθύνονται στο… σκληρό target group των παιδιών. Είναι η εποχή που μεγάλες και μικρότερες αλυσίδες, καθώς και τα μεμονωμένα καταστήματα, αναμένουν με ανυπομονησία προκειμένου να καταγράψουν τις υψηλότερες πωλήσεις της χρονιάς. Και αυτή η αγορά βέβαια έχει αλλάξει με την πάροδο των ετών, δεδομένου ότι όλο και λιγοστεύουν τα καταστήματα παιχνιδιών της γειτονιάς που παλαιότερα, με τις λαμπερές βιτρίνες και τα εκατοντάδες στοιβαγμένα προϊόντα στο εσωτερικό τους, έμοιαζαν στα μάτια των παιδιών σαν ένας κόσμος μαγικός. Τα τελευταία χρόνια το… παιχνίδι συγκεντρώνεται κατά κάποιον τρόπο στις μεγάλες αλυσίδες με τα τεράστια και πολυώροφα καταστήματα που διαθέτουν χιλιάδες κωδικούς για όλα τα βαλάντια. Καθώς οι τιμές είναι τσουχτερές και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών περιορισμένο, ο ανταγωνισμός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αδυσώπητος.
Μια άλλη πορεία
Σε αυτή την αγορά τη δική της διακριτή πορεία καταγράφει εδώ και σχεδόν μισό αιώνα η εταιρεία Το Παιχνίδι – Μόνο το καλύτερο, που όπως προδιαθέτει ήδη από την επωνυμία της δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα. Πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση που στήθηκε και μεγάλωσε με ιδιαίτερο μεράκι και τη διάθεση να κάνει τη διαφορά. Και αν κρίνει κανείς από την αντοχή της, το έχει πετύχει. Η εταιρεία ξεκίνησε τη διαδρομή της το 1978, σε μια εποχή δηλαδή που ο κόσμος των παιχνιδιών ήταν εντελώς άλλος σε σχέση με τον σημερινό, όπου κυριαρχούν τα ηλεκτρονικά συνήθως για τα αγόρια και οι branded κούκλες για τα κορίτσια. Το «Παιχνίδι» δημιουργήθηκε από τον Ηρακλή Λιόκη και τη σύζυγό του Κατερίνα. Εκείνος, χημικός μηχανικός από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με μεταπτυχιακά στα Οικονομικά και στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, εργάστηκε σε δύο πολυεθνικές. Παράλληλα, όμως, από το 1960, γράφει ποιήματα έχοντας εκδώσει αρκετές συλλογές («59 ποιήματα και 35 για το δρόμο», «Γραφή της ευκίνητης άμμου», «Ο συσσωρευμένος χρόνος» κ.ά.). Εκείνη, κοινωνική λειτουργός, βρισκόταν για χρόνια σε άμεση επαφή με παιδιά και τις οικογένειές τους. Αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αυτό το εγχείρημα με σκοπό την προσφορά στην ελληνική αγορά παιχνιδιών εξαιρετικής ποιότητας, με εκπαιδευτικά και οικολογικά χαρακτηριστικά και διαφορετική αισθητική.
Ετσι, «Το Παιχνίδι», με αφετηρία ένα κατάστημα στην οδό Σόλωνος, εισήγαγε και προώθησε στο καταναλωτικό κοινό περισσότερες από 165 κορυφαίες διεθνείς εταιρείες παιχνιδιών, κυρίως ευρωπαϊκής και αμερικανικής προέλευσης. Σήμερα διαθέτει στην Ελλάδα 30 διεθνείς οίκους, τους περισσότερους αποκλειστικά, με 3.500 ετοιμοπαράδοτους επιλεγμένους κωδικούς παιχνιδιών. Στη λίστα των εταιρειών που αντιπροσωπεύει περιλαμβάνονται σημαντικά ονόματα, μεταξύ των οποίων οι αμερικανικές Melissa & Doug και Tender Leaf Toys, οι αγγλικές Galt/Ambi, Rex London, Orange Tree και Threadbear, οι γαλλικές Vilac/Jeujura, Sentosphere, Doudou, Plastou, οι γερμανικές Jamara, Best Sports, Klein, Dantoy, οι ισπανικές Diset, Goula, La Nina, Paola Reina, Asi, Cayro, οι ιταλικές Bontempi και Plush & Company, καθώς και άλλες από Πολωνία, Κίνα, Ταϊβάν, Ταϊλάνδη κ.ά. Με τα χρόνια η σκυτάλη έχει περάσει στην επόμενη γενιά της οικογένειας, με τον Δημοσθένη Λιόκη να κρατά πλέον το πηδάλιο, αλλά και τις ίδιες αρχές και κατευθύνσεις που ακολουθούσαν οι γονείς του. Ετσι, όπως υποστηρίζεται, όλα τα διανεμόμενα παιχνίδια της εταιρείας ανταποκρίνονται στις αυστηρότερες προδιαγραφές και πιστοποιήσεις ποιότητας, ενώ αποκλείονται παιχνίδια που προωθούν τη βία και τον πόλεμο.
Σήμερα, «Το Παιχνίδι» διαθέτει 8 καταστήματα, εκ των οποίων τα 6 σε κεντρικές περιοχές της Αθήνας, ένα (franchise) στον Πειραιά και ένα στον Βόλο. Η εταιρεία μέσω πανελλαδικής χονδρικής διανομής προμηθεύει τα εξειδικευμένα ελληνικά καταστήματα παιχνιδιών, ενώ μέσω των καταστημάτων λιανικής εξυπηρετεί το καταναλωτικό κοινό, παιδικούς σταθμούς, παιδότοπους, σχολεία, ξενοδοχεία, οργανισμούς, δήμους και μεγάλες επιχειρήσεις για παροχές παιχνιδιών στα παιδιά των εργαζομένων κ.λπ.
Η σημασία του παιχνιδιού για το παιδί και τον χαρακτήρα του βρίσκεται στο επίκεντρο της φιλοσοφίας της συγκεκριμένης επιχείρησης. Οπως τονίζεται σχετικά, το μέσο παιδί θα έχει παίξει πάνω από 17.000 ώρες πριν από την πρώτη του μέρα στο σχολείο. Η εκπαίδευσή του επομένως δεν αρχίζει στο σχολείο, αλλά στα προσχολικά εξαιρετικά σημαντικά χρόνια του παιχνιδιού. «Αναγνωρίζουμε την αυξανόμενη σπουδαιότητα των παιχνιδιών ως εκπαιδευτικών εργαλείων και τη συνεπακόλουθη σοβαρή ευθύνη τους στην εκπαιδευτική δραστηριότητα. Κάθε παιχνίδι πρέπει να σχεδιάζεται με την αντίληψη ότι τα παιδιά που θα παίξουν με αυτό θα διασκεδάσουν ενώ θα μαθαίνουν ταυτόχρονα». Ακόμη, κατά την προσέγγιση της οικογένειας Λιόκη, τα παιχνίδια πρέπει να κατασκευάζονται από εξαιρετικής ποιότητας υλικά και να διαρκέσουν για χρόνια. Διδάσκοντας το παιδί να φροντίζει με προσοχή τα παιχνίδια του αυξάνουμε ταυτόχρονα την αίσθηση ευθύνης του. Παράλληλα, όπως διευκρινίζεται, η ηλικία δεν είναι τίποτα περισσότερο από απλή ένδειξη: «Δύο παιδιά δεν είναι ποτέ ίδια, κάποια προηγούνται στην εξέλιξή τους, άλλα έχουν λιγότερο ταλέντο για κάποιες δεξιότητες, άλλα έχουν απλώς διαφορετικά ενδιαφέροντα. Η προτεινόμενη περιοχή ηλικιών βασίζεται στην κανονική ανάπτυξη του μέσου παιδιού στον κόσμο στατιστικά». Βεβαίως, κάθε παιχνίδι από το «Παιχνίδι» όπου χρειάζεται εξήγηση περιέχει πλήρεις οδηγίες. Ωστόσο, τα παιδιά είναι συνήθως περισσότερο εφευρετικά από τους κατασκευαστές παιχνιδιών και επινοούν νέους τρόπους αξιοποίησής τους που εκείνοι δεν είχαν σκεφτεί. «Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν αυτή την πλευρά δημιουργικότητας των παιδιών τους», λένε εκπρόσωποι της εταιρείας.
Τα δημιουργικά παιχνίδια
Σύμφωνα με την αντίληψή τους, τα παιχνίδια πρέπει να είναι μοναδικά στο να συνδυάζουν σημαντικές διεργασίες μάθησης με ένα διασκεδαστικό και ευχάριστο τρόπο. «Κάθε ατομικό παιχνίδι διδάσκει, αλλά και το ομαδικό παιχνίδι αποτελεί μια σημαντική φάση στην ανάπτυξη του παιδιού. Ενθαρρύνει την προσοχή και την παρατήρηση, απαιτεί υπομονή, εμπλουτίζει το λεξιλόγιο και εισάγει τα παιδιά σε σπουδαίες κοινωνικές επιδεξιότητες» αναφέρουν. Υπό αυτό το πρίσμα, δημιουργικά παιχνίδια είναι εκείνα που σχεδιάζονται για να ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία του παιδιού, που μπορούν να διεγείρουν την καλλιτεχνική ικανότητα ή επιτρέπουν στο παιδί τη δυνατότητα να παίξει ελεύθερα, χωρίς τους περιορισμούς των κανόνων του ομαδικού παιχνιδιού.
Με βάση τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι το « Παιχνίδι», εκτός από εμπορική επιχείρηση, προβάλλει και προτείνει μια συνολικά διαφορετική προσέγγιση σε σχέση με το παιχνίδι. Και είναι ελπιδοφόρο ότι αυτή η προσέγγιση δείχνει να αγκαλιάζεται από σημαντικό μέρος του καταναλωτικού κοινού. Ετσι, παρά τις μεγάλες προκλήσεις, τον σκληρό ανταγωνισμό, τις πιέσεις που δέχεται η αγορά των ποιοτικών παιχνιδιών από τη μείωση του διαθέσιμου κατά κεφαλήν εισοδήματος λόγω της οικονομικής κρίσης, το χτύπημα της πανδημίας και τώρα τις συνέπειες των πολεμικών συγκρούσεων στην περιοχή, η εταιρεία παραμένει υγιής, κερδοφόρα και με ελεγχόμενες υποχρεώσεις. Επίσης, από τα μέχρι στιγμής στοιχεία προκύπτει μια αυξητική τάση των πωλήσεων το 2024, που αναμένεται να κλείσουν κατά τουλάχιστον 10% πάνω από την περσινή χρήση.
Δημοσθένης Λιόκης
«Εχουμε σχέδια επέκτασης σε όλη την Ελλάδα μέσω χονδρικής και καταστημάτων»
Συνομιλήσαμε με τον επικεφαλής της εταιρείας Δημοσθένη Λιόκη, ο οποίος αναφέρεται στην αφετηρία και την εξέλιξή της, στα στοιχεία που τη διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό, καθώς και στα σχέδια επέκτασης της παρουσίας της.
– Μιλήστε μας για την ιστορία της εταιρείας. Πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε;
Η εταιρεία Το Παιχνίδι – Mόνο το καλύτερο ιδρύθηκε το 1978 με το κατάστημα στη Σόλωνος 12 στο Κολωνάκι και την εταιρεία χονδρικής πώλησης. Την ξεκίνησαν ο χημικός μηχανικός και διακεκριμένος ποιητής Ηρακλής Λιόκης και η σύζυγός του Κατερίνα Λιόκη, κοινωνική λειτουργός, με στόχο την εισαγωγή και διάθεση παιχνιδιών μόνο κορυφαίας ποιότητας και αισθητικής.
– Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι σταθμοί που θα ξεχωρίζατε;
Από την έναρξή του, το «Παιχνίδι» δραστηριοποιείται εκτός της λιανικής και σε χονδρική πώληση. Το 1981 το δεύτερο ιδιόκτητο κατάστημα επί της Πατησίων και Ιθάκης 38 εκτός της λιανικής προώθησε και τη χονδρική διαμορφώνοντας προοδευτικά τις σχετικές αποθήκες. Ακολούθησαν τα καταστήματα στον Βόλο το 1988, στον Πειραιά το 1992, στο Ψυχικό το 1997 (και στο ιδιόκτητο κατάστημα το 2013), στη Νέα Ερυθραία το 2004, στην Αγία Παρασκευή το 2007, στα Βριλήσσια το 2013.
Μεγάλη ανάπτυξη πριν την κρίση είχε και η διάθεση εταιρικών δώρων σε πολλούς οργανισμούς, τράπεζες και μεγάλες επιχειρήσεις για τα παιδιά των εργαζομένων. Το 2016 αγοράστηκε το κατάστημα του Νέου Ψυχικού, στη Λεωφόρο Κηφισίας, και τα καινούρια γραφεία στον πρώτο όροφο. Το 2022 δόθηκε το τιμητικό βραβείο Toys Awards 2022 στον Ηρακλή Λιόκη για την προσφορά και τις ποιοτικές υπηρεσίες του στον χώρο του παιχνιδιού στην Ελλάδα. Ακόμη, το 2023 ανέβηκε το καινούριο eshop της εταιρείας (https://the-toy.gr/) με πάνω από 3.000 κωδικούς άμεσα διαθέσιμους.
– Πώς έχετε βιώσει εσείς προσωπικά την εξέλιξη της εταιρείας;
Εγώ μεγάλωσα μέσα στην εταιρεία. Περνούσα αρκετό ελεύθερο χρόνο μέσα στα καταστήματα σαν παιδί παίζοντας με τα παιχνίδια και το ίδιο κάνουν τώρα και οι δυο μου κόρες, Αναστασία και Μαρκέλλα.
Τα «μυστικά» της αντοχής
– Πώς έχει αντέξει παρά τον σκληρό ανταγωνισμό από τις άλλες μεγάλες αλυσίδες; Τι είναι αυτό που σας διαφοροποιεί;
Η αγορά των παιχνιδιών έχει επηρεαστεί από την είσοδο πολλών αλυσίδων που δεν ειδικεύονται στο παιχνίδι και προσφέρουν παιχνίδια κυρίως την εποχή των Χριστουγέννων και του Πάσχα μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, σούπερ μάρκετ κ.τ.λ. και δεν γνωρίζουμε εάν πληρούν βασικές προδιαγραφές ασφαλείας. Τα στοιχεία που μας διαφοροποιούν είναι η ποιότητα, η αισθητική, ο εκπαιδευτικός και οικολογικός χαρακτήρας των παιχνιδιών με έμφαση στο ξύλο, στο ύφασμα, στο χαρτί και στο ανακυκλωμένο πλαστικό, που διαθέτουμε αποκλειστικά σε επιλεγμένα καταστήματα και στο επιλεγμένο δίκτυο χονδρικής, καθώς και η επιλογή μας να αποκλείουμε παιχνίδια που προωθούν τη βία και τον πόλεμο, που επικρατούν στις μέρες μας, και να είναι screen-free. Είμαστε επιφυλακτικοί σε προώθηση προϊόντων χαρακτήρων (Licensing) συχνά λόγω επιβαρυμένης τιμής, μέτριων υλικών – design και προτύπων ξένων προς τα ελληνικά και ευρωπαϊκά. Προτεραιότητά μας είναι η διάθεση ωραίων αντικειμένων/παιχνιδιών που θα ελκύσουν το παιδί στην ομορφιά εκτός της μάθησης. Να προσθέσω ότι υπάρχει συνεχής παρακολούθηση των εξελίξεων της παραγωγής παιχνιδιών με αδιάλειπτες επισκέψεις, επί 5 δεκαετίες, στις διεθνείς εκθέσεις και διαρκής ενημέρωση από τις συνεργασίες μας με πολλές εταιρείες παγκοσμίως. Εχοντας εισαγάγει και εκπροσωπήσει στο ελληνικό κοινό στη διάρκεια 46 χρόνων περισσότερες από 175 κορυφαίες διεθνείς εταιρείες παιχνιδιών, κυρίως ευρωπαϊκής και αμερικανικής προέλευσης, υπάρχουν πυκνές επαφές και προτάσεις νέων συνεργασιών.
– Πόσα καταστήματα έχει σήμερα το «Παιχνίδι»;
Εχει 7 ιδιόκτητα καταστήματα σε Κολωνάκι, Πατησίων, Νέο Ψυχικό, Αγία Παρασκευή, Βριλήσσια, Νέα Ερυθραία, ένα κατάστημα στον Βόλο, καθώς και ένα franchise στον Πειραιά και φυσικά το πρόσφατα ανανεωμένο e-shop μας https://the-toy.gr/
– Οι πωλήσεις γίνονται στην Ελλάδα ή υπάρχει παρουσία και εκτός συνόρων;
Υπάρχει παρουσία μέσω της χονδρικής πώλησης της εταιρείας στην Κύπρο μέσω άλλων καταστημάτων παιχνιδιών.
Οι αλλαγές στην αγορά
– Ποιες είναι οι διαφορές των σημερινών παιχνιδιών από εκείνα που υπήρχαν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες; Με άλλα λόγια, πόσο έχει αλλάξει η αγορά;
Οι κατηγορίες δεν έχουν αλλάξει, ίσως το marketing των εταιρειών που χρησιμοποιούν περισσότερο την ονομασία STEM με εκπαιδευτικά παιχνίδια που η εταιρεία μας προωθεί δεκαετίες τώρα. Τα τελευταία χρόνια το ξύλο ως υλικό έχει μεγάλη ζήτηση.
Επίσης τα παιχνίδια που απευθύνονται και στα δύο φύλα.
– Με ποιες εταιρείες συνεργάζεστε; Τα σημερινά παιδιά και οι γονείς τους, που επίσης έχουν μεγαλώσει με νέο κλίμα, ενδιαφέρονται για το ποιοτικό παιχνίδι;
Εμείς συνεργαζόμαστε με ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες δικής μας εισαγωγής και επιλέγουμε με δικά μας κριτήρια και όχι με τις τάσεις των πολυεθνικών. Επίσης, θα έλεγα ότι είναι όλο και περισσότερα τα νέα ζευγάρια που ενημερώνονται και ψάχνουν το ποιοτικό παιχνίδι.
Σχέδια επέκτασης
– Πώς κινήθηκε η φετινή εορταστική περίοδος;
Η φετινή περίοδος έχει επηρεαστεί από τη άνοδο του κόστους της διαβίωσης, γεγονός που έχει επηρεάσει την αγορά των δώρων γενικότερα ή τη μεταφέρει στο τέλος της εορταστικής περιόδου που μπαίνει το δώρο στους μισθούς.
– Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον; Σκέφτεστε κάποια επέκταση;
Εχουμε σχέδια επέκτασης σε όλη την Ελλάδα με έμμεση παρουσία της εταιρείας μας – μέσω της δυνατότητας χονδρικής πώλησης προϊόντων των αντιπροσωπειών μας. Και φυσικά, μέσω του δικού μας brand με franchise ή ιδιόκτητα καταστήματα.
Ευχαριστούμε πολύ το Business Review και το Πρώτο Θέμα για το αφιέρωμα.
Πηγή: newmoney